Netværk mellem familiehuse

GAB-netværket er rammen for videndeling og praksisudvikling mellem 3 familiehuse på tværs af kommunegrænser - og et bidrag til øget synlighed i forhold til beslægtede instutioner samt en støtte til faglig metodeudvikling, udvikling af fagidentitet og arbejdsglæde.

Netværksleder Bo Handrup Nikolajsen

18.01.2010

Planlægning: 2. netværksmøde den 21/1 2010 Familihuset Albertslund

Arbejdsgruppen bestående af Lene Koldby Jensen (G), Ole Axholt (A) og Tove Flensborg (B) har barslet med idé til, hvordan formiddagen afvikles for at nå målet om at få et nærmere kendskab til hinandens huse og måde at arbejde på. Egentlig var der snakket om, at hvert hus skulle have 45 minutter til at præsentere sig og en ”show case”.

Arbejdsgruppen har i stedet barslet med idéen at illustrere hvordan en families rejse gennem et behandlingstilbud/forløb kunne tage sig ud – set fra hvert af familiehusene.

Altså en illustration af, hvad der kan ske, når den samme familie med vanskeligheder, bliver visiteret til henholdsvis Glostrup, Brøndby og Albertslund. Hvilke forskelle og ligheder vil der være?

Arbejdsgruppen tænker sig at starte fra begyndelsen af sagsforløbet. Det vil sige:

Visitation

Hvordan bliver man en "sag" i det kommunale system?

Hvordan visiteres man? Procedure? Hvem gør hvad? Hvordan er Visitationsudvalget sammensat? Hvilken kompetence har udvalget? Hvad er tidshorisonten for et forløb? Bestiller- udfører model? Er der sammenblanding mellem mål og metoder? Er der andre veje ind til tilbuddet? + Sikkert en masse andre spørgsmål.


Fordeling og udførsel

Hvordan fordeles opgaven efter visitationen? Efter hvilke kriterier/ overvejelser? Er det et team, eller er man alene? Metodiske overvejelser/tilgange? Er der metodefrihed? Formel og uformel opgavebeskrivelse? Osv.osv.

Og hvornår er en beslutning en beslutning?


3 grupper med 1 fra ”arbejdsgruppen til denne dag” som case manager. Jeg forestiller mig, at vi sammensætter grupperne med repræsentanter fra alle tre familiehuse. Der bliver altså 8-10 deltagere i hver gruppe. Det er relativt mange,men det giver så også mulighed for at høre erfaringer fra alle huse i hver af grupperne. Beslutningen om gruppefordelingen tages fra morgenstunden.

Hver gruppe vil så få en case, som man kigger på og drøfter ud fra de tre ”familihusvinkler” for hvert trin i processen. Programmet bliver så noget á la:

kl 09.00 Kaffe og summen. Fordeling i 3 grupper.

09.20 Præsentation af casen i grupperne

09.30 Visitation – hvordan kommer familien i gang og ind i systemet/Familiehuset?

10.10 Lille pause

10.20 Opsamling af Familiehusenes/ kommunernes visitationsforløb (plenum)

10.45 Fordeling og udførsel – hvordan hjælpes familien igennem (hvem, hvad, hvor)?

11.10 Lille pause

11.20 Opsamling af Familiehusenes/ kommunernes fordeling og udførsel (plenum)


11.45 Afrunding af dagen – og hvem gør hvad til næste netværksmøde

12.00

Det handler altså om, at I alle genopfrisker både formelle og uformelle, bevidste og ubevidste, arbejdsgange for/i dit familiehus.

Resultatet af formiddagen skulle derfor gerne være et fælles billede af, hvordan I arbejder med en familie med vanskeligheder (case eksempel).

1 kommentar:

  1. Tak alle sammen for en rigtig fin dag i Netværket igår, hvor den store nysgerrighed på hinandens huse og faglighed stod godt frem. Der kom mange spændende temaer frem som jeg er sikker på vi kommer til at få glæde af fremover i netværket.
    Tak for jeres store indsats og så glæder jeg mig til at se jer alle sammen til næste gang vi skal mødes i netværket.
    Mvh. Bo Nikolajsen

    SvarSlet